14/05/11

KENAPA AKU DERHAKA RESIPI?

(Gambar Ehsan Google)

Hmm...mat gebu sering guna tag line "derhaka" dalam resipi. Bunyi agak keterlaluan, biadap dan berdosa. Tapi dari semua tuduhan2 itu ada terselit satu sifat "kebagusan". Dan pada mat ramai orang serta tukang2 masak profesional turut melakukannya. Ibarat lagu lama diberi rentak modern, ibarat Salleh Yaccob meng"inggeris" kan lagu2 melayu, begitu juga mat gebu, derhaka dalam seni memasak adalah perlu...maksudnya menyesuaikan satu2 resipi itu mengikut bahan2 yang sedia ada.

Contoh, mi goreng, dalam resipi kata letak taugeh, anda tak makan taugeh, boleh lah kita gantikan dengan hirisan kobis, tak salah kan... persepsi orang kita, bila sebut derhaka je terus mind set mereka kata "ishhh dosaaa tuu"...huhu, silalah baca ayat tu sampai habis dulu, baru boleh kata baik buruknya. Memasak ni pada dasarnya asas sahaja, kita yang menentukan hasil satu2 resipi itu...jadi mat pesan, tak payah lah terikat 100% dengan resipi yang kita baca, versatile dan permudahkan...berfikir dengan lebih kreatif...tapi perlulah releven dengan resipi yang kita akan buat tuu...Ok, sekian entri ke dua dari mat gebu....Salam sayang dari BDD-MAT GEBU

20 ulasan:

AiDa berkata...

bak kata SAlleh yaakob...i foLLow~~ hihi..caya lah CMG...kipidup .:)

Mat Gebu berkata...

@ aida - terima kasihh....

K.Nor berkata...

salam che mat.. tahniah atas blog baru.. ttg derhaka resipi ni, bila nak tubuk kelab derhaka? hehehe.. mmg sokong bab derhaka resipi :)

izahdaut berkata...

tahniah cmg untuk blog baru yang santai ni... suke tengok walaupun baru 2 entry... derhaka? ye setuju..cam kak nor jugak..

AiDa berkata...

sama-sama CMG..;)

K.Nor berkata...

type error la che mat.. tubuh*

MuMMy CHoMell berkata...

setuju 150% la che mat.. kadang resepi yg diberi tuh bukan 100% menjadi pun.. kna derhaka kasi lagi kaw ikut tekak sndr.. hehehehe

bersama kak Es berkata...

i follow juga rumah baru ;)

derhaka?
ala ...biasa laa tuu

NadiRah berkata...

nad follow..
siap duduk sebelah abg ben..hahahha~

Pembawa_Wacana berkata...

suda folo abg ....duk sebaris dengan bro ben...ha ha ha

kakchik@ella berkata...

kakchik pollo jugak.

kakchik@ella berkata...

kakchik pollo jugak.

gadisBunga berkata...

ai dah folo. tahniah cik mat! blog lama remain kan? resepi2 dalam tu masih byk yg nak dicari gali. :)

Ummi berkata...

Emmm..nasib baik letak cat, kalau letak rebbit, ketuk palerrr...hehehhee...eh kita dah ucap tahniah kat bawah tu laa...adeeii, malas dah taip sini..

miszlullaby berkata...

JENG JENG JENG...SAYE DATANG JENGUK BLOG BARU CIK MAT ^__^

Ummiakid @ lily berkata...

cm derhaka cm tu le membantu skill memasak & kerajin memasak saya meningkat macam roket tau...kita polo cm gak...heeehee

mcm ni lah berkata...

i follow gak,. huuhuuu blog baru yer,.

-✿Ayu✿- berkata...

mat gebu rupenye... blog lama ade lagi kan...hehehe...meh nk kongsi resepi nasi dagang bonda...

http://ryushychomya88.blogspot.com/2010/11/resipi-nasi-dagang-bonda.html

L.C. berkata...

salam CMG..congrats!! i follow u laa..lepas ni bolehla saya yg kurang arif di dapur ni tumpang2 belajar resepi2 derhaka cik mat tu..

Aya Yus berkata...

Saya sangat setuju dgn cikmatgebu tentang entri ini!

Sokong!! :D