18/05/11

BACA BOLEH PERCAYA JANGAN..

(Gambar Ehsan Google)

Jangan nyanyi kat dapur...nanti kawen dengan orang tua..tu dulu, sekarang ada tu memang dia cari orang tua sebagai suami, yelah banyak pengalaman kan. Jangan menyapu malam hari, nanti rezeki susah nak masuk, jangan potong kuku malam2, nanti pendek umur..waaa..bunyi macam tak masuk akal...tapi ada maksud tersirat. Nyanyi kat dapur tu akan menyebab kan kerja lain lambat siap, zaman dulu kan tak macam sekarang, semua manual..kang nyanyi2 segala, ada pulak lupa nak letak bahan2 lain dalam masakan. Menyapu tu pulak lain ceritanya, zaman dulu kan guna pelita minyak tanah, takut lah masa sapu2 tu kita tersapu duit ke, kann dah rugi...sama kes macam potong kuku, gelap kan, silap terkena isi kuku, dahh cedera...releven juga kan...

Satu lagi yang mat pernah dengar cerita dongengan...yang ni lawak, orang dulu2 cerita, udang tu asalnya apek mendayung sampan, tengah2 berdayung sekali sampan dia karamm...apek dan sampan tukar jadi udang...haha, kalau ikan kembong pulak, asal2 nya kaki orang berkudis, tu pasal ikan kembong kalau kita lambat siang, dia mudah pecah perut...Haa ada lagi satu, ikan tuna atau tongkol ada yang cerita asal2nya dari betis orang Boyan, sebab ikan tuna kalau kita perhatikan tulang ekor dia bercabang dua..lain kali kali makan cer tengok tulang bahagian ekor dia...Ini semua sebagai hiburan, zaman dulu kala kan mana ada TV ni semua, jadi sebagai mengisi masa lapang, mereka berceritalah pada anak2 kesah lucu ni...

Apa pun cerita mereka ada pengajarannya walaupun tak masuk akal..Orang2 kita ni kan berhalus dalam apa2 hal, bergaduh pun masih guna bahasa halus walaupun pedas dan tajam, berkata2 hal dalam kelambu pun walaupun berbaur sex, tapi tetap beralas, berumpamaan tidak lah secara terus terang, itu melambangkan keperibadian yang tinggi...cuma dari segi hasat dengki saja yang masih bersarang dalam segelintir orang2 kita...hmmm...Ok dulu salam penuh ingatan dari BDD-MAT GEBU...daaaaaa....

3 ulasan:

yatie Awang berkata...

ahh....Mat, nanti tak ada orang nak makan ikan2 tu haha...

workshop girl berkata...

hahahahaha part y menyanyi kat dapur tu y berkenan di hati nanti kawin dengan org tua....wakakakakakakaka kalau tguk zaman sekarang bukan lagi takut kawen org tua...malahan orang tua yang laku sekarang... kebanyakan pompuan lebih suka bercinta dan berkawen dengan orang tua..janji banyak RM...KIKIKIKIKIKI

simanis berkata...

hehe...mat, mat...orang tua la saham tinggi di zaman ni...orang tua skarang semua ber kot, bertali leher, dan poket gebussssss manjang... orang tua old style, berkain pelikat, berlilit kepala, naik beskal sape pandang hehehe...