15/05/11

KENAPA "TIFFINBIRU"...WHY?...

Teringat masa perbualan kami berdua di meja dapur...."Kenapa tiffinbiru?...dan dapur tanpa sempadan?....Ha ah kan..betul juga, kenapa?...Why?..Kak ipar mat yang tanya tu, tepi dia tak delah panggil dengan nama "mat"....dah semestinya dengan panggilan "Nan"..Haip!!, awas bukan susu nan atau roti nan yea...Nama betul Adnan Bin Ibrahim, cuma mat guna nama timangan "mat gebu" dalam dunia blogging ni...Nama tu mula2 mat guna di laman web Myresipi dulu kala....MR tu banyak berbakti pada mat gebu....seriuss!!.

Ok..kenapa tiffinbiru...Sejarahnya mat dapatkan tiffin ini di satu kedai membaik pulih barang antik di Kesang, sempadan Muar dan Melaka...mat beli sebab mat suka dan nampak "sesuatu" pada tiffin tu, jadi mat beli lahh...Lepas tu timbul seruan nak berblog, jadi mat gunakan tiffinbiru itu sebagai simbol mat gebu, yang ada berkacukkan melayu + peranakan cina. Selain tu juga, ianya mudah diingati...feedback yang mat terima, depa kata, bila nampak tiffinbiru, teringat kat Che Mat...aduhhh. segan sehhh..hehe..

Kenapa dapur tanpa sempadan?..pada mat mudah saja, "tanpa sempadan" tu bermakna ilmu tak kira lah ilmu apa sekali pun selagi tak melanggar hukum Allah.. WAJIB kita sebar2 kan tak mengira tempat dan tanpa halangan, macam mat lebih cenderung pada hal masak2, jadi apa salahnya mat kongsi dengan mereka2 yang berminat. Kita tukar2 idea tak semua orang bijak pandai di dapur tau semua pekara dan sebaliknya...mana ada manusia sempurna, lagi2 si mat gebu...kannn....

6 ulasan:

Unknown berkata...

tiffin biru tu mmg cantek sangat!ada seninya disitu..

Sunah Sakura berkata...

tiffinbiru juga ada simbolik yang tersendiri buat diri saya pcm... :)

Bee berkata...

oh belog mat gebu juga nih yer , dtg dr blog pembawa bencana td...haaa tiffinbiru tu pun memang dah sedap namanya kan

Unknown berkata...

assalamualaikum..
cik mat........
chaiyok2...

tahniah yer.. bicara dari dapur nie mmg klas ko...

kyo berkata...

yeaa..saya pengikut blog bicara dari dapur yang ke 110... :p

tahniah cik mat sempena pembukaan blog baru...

Ainul Hayat berkata...

Abg Mat, name tiffinbiru tu mmg unik.Juga senang nak ingat. Waktu memule saya singgah kat blog tiffinbiru biru tu dah terpaut dah dgn resepi2 yg dikongsi.